Gyakran ismételt kérdések és válaszok az Ukrajnából Menekült Gyermekek Ellátása és Befogadása 2024 pályázati felhívással kapcsolatban

Az „Ukrajnából Menekült Gyermekek Ellátása és Befogadása 2024” pályázati felhívás kapcsán számos olyan kérdést érkezett hozzánk, amelyek más potenciális pályázókban is felmerülhetnek. Az alábbiakban ezeket a kérdéseket, illetve a hozzájuk kapcsolódó válaszainkat közöljük – általánosabb formában. A kérdéseket és válaszokat 2024. március 27-ig frissítjük honlapunkon.

FIGYELEM! 2024.03.27-én a GYIK frissült!

Figyelem! 

A honlapról letölthető 2B Melléklet: Költségvetési terv (konzorciumok részére) táblázat a 2024.03.26-i napon frissítésre került, mert a “Pályázati célterület” legördülő cella hibásan cellavédelem alatt állt. A pályázati adatlappal ellentétben, a költségvetési tervben csak egy célterületet lehet megjelölni. A célterület megjelölése tájékoztató jellegű információ, nem befolyásolja a pályázat elbírálását.

A táblázatban csak azok a cellák szerkeszthetők, amelyek nem állnak cellavédelem alatt. A dátum cellák a Fedlapon és az Összesítő lapon cellavédelem alatt állnak, ezért a dátumot a “dologi” illetve “bér” füleken kérjük megadni, emellett a nyomtatott költségvetés fedlapját aláírással és dátummal ellátva szükséges benyújtani.

Gyakran ismételt kérdések és válaszok az Ukrajnából Menekült Gyermekek Ellátása és Befogadása 2024 pályázati felhívással kapcsolatban

Az „Ukrajnából Menekült Gyermekek Ellátása és Befogadása 2024” pályázati felhívás kapcsán számos olyan kérdést érkezett hozzánk, amelyek más potenciális pályázókban is felmerülhetnek. Az alábbiakban ezeket a kérdéseket, illetve a hozzájuk kapcsolódó válaszainkat közöljük – általánosabb formában. A kérdéseket és válaszokat 2024. március 26-ig frissítjük honlapunkon.

1. Sok kérdést kaptunk a pályázati célcsoport, valamint az ahhoz kapcsolódó kötelező indikátorok kapcsán. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk azt a 3 feltételt, amelynek teljesülnie kell annak érdekében, hogy a pályázati projekt keretében végső kedvezményezettként megjelenő gyermek a pályázati kiírás elsődleges célcsoportjába tartozzon.

A Pályázati felhívás 4. pontja alapján a pályázat elsődleges célcsoportjába azok a végső kedvezményezettek tartoznak, akikre igaz az alábbi 3 feltétel (lásd még a GYIK 2-6. pontjaiban is):

  • Ukrajnából menekült;
  • Budapesten élő vagy Budapesten működő szolgáltatásokat igénybe vevő;
  • 0-8 éves korú gyermekek (beleértve a várandós kismamákat is, és életkortól függetlenül az általános iskola első osztályában tanulókat is).

A pályázat megvalósítása során az elsődleges célcsoportból (meghatározás lásd fent) közvetlenül, valamint közvetve elérni/bevonni kívánt gyermekek számát, továbbá a pályázat megvalósítása során közvetlenül vagy közvetve elért összes gyermek számát a Pályázati adatlap 6.12. pontjában kötelező indikátorként kell feltüntetni.

Figyelem! Mivel a kiírás alapján a várandós kismamák (a fenti feltételek mellett) szintén az elsődleges célcsoportba tartoznak, ezért, ha a beadásra kerülő pályázat egésze vagy egy része (egy vagy több tevékenység) várandós kismamákra irányul, kérjük az ő esetükben is az elérni/bevonni kívánt kismamák számát a közvetlenül elérni kívánt gyermekek számaként feltüntetni!

Például: tevékenység: tanácsadás kizárólag Ukrajnából menekült budapesti várandós kismamáknak – közvetlenül elért összes gyermekek száma 12 / ebből Ukrajnából menekült gyermek 12, vagy
például: tevékenység: tanácsadás részben Ukrajnából menekült budapesti várandós kismamáknak, részben nem Ukrajnából menekült várandós kismamáknak – közvetlenül elért összes gyermekek száma 24 / ebből Ukrajnából menekült gyermek 12

A benyújtott pályázatban megjelölt egyéb, az elsődleges célcsoportba nem tartozó célcsoportok (elérésének/bevonásának tervezett számát, valamint a pályázati program egyéb számszerűsíthető eredményeit (saját természetes mértékegységben) vállalt indikátorként kell megadni.

A pályázónak ellenőriznie kell az végső kedvezményezettek jogosultságát (lásd fenti 3 feltétel) és az ellenőrzés megtörténtét igazoló dokumentumokat a helyszíni ellenőrzés (monitoring) során be kell mutatnia. Az ehhez kapcsolódó segédletet és sablont az FSZKA biztosítja a nyertes pályázók részére.

2. Igényelhető-e a támogatás nem Budapesten megvalósuló programra?

A Pályázati felhívás 4. pontjában meghatározottak szerint:
„A felhíváson keresztül kizárólag olyan projektek támogathatóak, amelyek legalább részben a Budapesten élő vagy Budapesten működő szolgáltatásokat igénybe vevő, Ukrajnából menekült gyermekek befogadását, gyermekjóléti ellátását és inkluzív oktatását, a számukra hozzáférhető szolgáltatások rendszerszintű megerősítését, a koragyermekkori fejlesztés holisztikus fejlesztését célozzák…”

Ez alapján nem előírás, hogy a tervezett tevékenység/program Budapesten valósuljon meg, de az igen, hogy a bevonni kívánt célcsoportban Budapesten élő Ukrajnából menekült gyermekek is kell, hogy legyenek – elsődleges célcsoport részletes meghatározását lásd a GYIK 1-es pontban.

3. Igényelhető-e támogatás olyan program megvalósítására, amelyen 8 évnél idősebb korú gyermekek is részt vesznek? Beleszámítanak az indikátor számokba a 8 évesnél idősebb gyermekek?

A Pályázati felhívás 4. pontjában meghatározottak szerint:
“A pályázat célcsoportja: a várandós nők és az 5 évesnél fiatalabb gyermekek, továbbá a 6-8 éves gyermekek és (életkortól függetlenül) az általános iskola első évfolyamán tanuló gyermekek, kiemelt figyelemmel a koragyermekkori fejlesztés szempontjából kulcsfontosságú, a fogantatástól 24 hónapos korig tartó időszakra; valamint szüleik, kísérőik, gondviselőik és a számukra szolgáltatásokat nyújtó szakemberek.

Ez nem zárja ki, hogy a megpályázott programon, tevékenységben idősebb korú gyermekek is részt vegyenek. A Pályázati felhívás 12.4. pontja alapján viszont az a pályázat, amely egyáltalán nem felel meg a pályázati céljainak, beleértve a célcsoport mint végső kedvezményezett megjelenését, automatikusan elutasításra kerül.

A pályázat szakmai értékelése során a Bíráló Bizottság pontozni fogja, hogy a benyújtott pályázat milyen mértékben felel meg a pályázati céloknak (lásd: fentebb), vagyis az elbírálásnál számít, hogy milyen mértékben valósul meg a 0-8 éves gyermekek bevonása/elérése a program megvalósításával.

Pályázati felhívás 12.4. pontja:
“A benyújtott pályázat automatikusan elutasításra kerül abban az esetben, ha

  1. a pályázat az értékelés során az I/1. kategóriában 0 pontot kap (pl. ha a végső kedvezményezettek között nincsenek Ukrajnából menekült gyermekek);
  2. a pályázat összpontszáma nem éri el a maximálisan elérhető összpontszám felét (50 pontot).”

A pályázati adatlap 6.12. pontjában kétféle kötelező indikátor megadása szükséges:

  1. A közvetlenül elért összes gyermek, és azon belül az Ukrajnából menekült, 0-8 éves korú gyermekek (beleértve a várandós kismamák és életkortól függetlenül az általános iskola első osztályában tanulók) száma
  2. A közvetve elért összes gyermek, és azon belül az Ukrajnából menekült, 0-8 éves korú gyermekek (beleértve a várandós kismamák és életkortól függetlenül az általános iskola első osztályában tanulók) száma

Amennyiben a program más korú gyermekeket is be kíván vonni az elsődleges célcsoportba tartozókon kívül (elsődleges célcsoport részletes meghatározását lásd a GYIK 1-es pontban), akkor ezt a pályázat szakmai tervében kell részleteiben ismertetni, valamint az indikátoroknál vállalt indikátorként feltüntetni.

4. Igényelhető-e támogatás a nem-menekült gyermekek számára nyújtott szolgáltatásra, programra?

A Pályázati felhívás 4. pontjában meghatározottak szerint:
“A felhíváson keresztül kizárólag olyan projektek támogathatóak, amelyek legalább részben a Budapesten élő vagy Budapesten működő szolgáltatásokat igénybe vevő, Ukrajnából menekült gyermekek befogadását, gyermekjóléti ellátását és inkluzív oktatását, a számukra hozzáférhető szolgáltatások rendszerszintű megerősítését, a koragyermekkori fejlesztés holisztikus fejlesztését célozzák.”

Illetve a Pályázati felhívás 12.4. pontjában meghatározottak értelmében, amennyiben a pályázó a szakmai értékelésnél a szakmai szempontok I/1. kategóriájában 0 pontot kap (pl. ha a végső kedvezményezettek között nincsenek Ukrajnából menekült gyermekek), akkor a pályázat automatikusan elutasításra kerül.

Fentiek nem zárják ki, hogy a megpályázott tevékenységben vagy programon nem-menekült gyermekek is részt vegyenek.

A pályázati adatlap 6.12. pontjában kétféle kötelező indikátor megadása szükséges:

  1. A közvetlenül elért összes gyermek, és azon belül az Ukrajnából menekült, 0-8 éves korú gyermekek (beleértve a várandós kismamák és életkortól függetlenül az általános iskola első osztályában tanulók) száma
  2. A közvetve elért összes gyermek, és azon belül az Ukrajnából menekült, 0-8 éves korú gyermekek (beleértve a várandós kismamák és életkortól függetlenül az általános iskola első osztályában tanulók) száma

5. Igényelhető-e támogatás olyan tevékenységre, amely az Ukrajnából menekült gyermekek szüleit/kísérőit célozza?

Igen. A Pályázati felhívás 4. pontjában meghatározottak szerint:
“A felhíváson keresztül kizárólag olyan projektek támogathatóak, amelyek legalább részben a Budapesten élő vagy Budapesten működő szolgáltatásokat igénybe vevő, Ukrajnából menekült gyermekek befogadását, gyermekjóléti ellátását és inkluzív oktatását, a számukra hozzáférhető szolgáltatások rendszerszintű megerősítését, a koragyermekkori fejlesztés holisztikus fejlesztését célozzák, a következő célterületeken:

  1. Menekült gyermekeknek közvetlenül nyújtott szolgáltatások és eszközök
  2. Menekült gyermekek szüleinek, kísérőinek nyújtott szolgáltatások és támogatások
  3. Szolgáltatást nyújtó szakemberek képzése, támogatása
  4. Intézményi fejlesztések

A pályázat célcsoportja: a várandós nők és az 5 évesnél fiatalabb gyermekek, továbbá a 6-8 éves gyermekek és (életkortól függetlenül) az általános iskola első évfolyamán tanuló gyermekek, kiemelt figyelemmel a koragyermekkori fejlesztés szempontjából kulcsfontosságú, a fogantatástól 24 hónapos korig tartó időszakra; valamint szüleik, kísérőik, gondviselőik és a számukra szolgáltatásokat nyújtó szakemberek.

Ha a pályázat célcsoportja(i) a menekült gyermekek szülei, kísérői és a számukra szolgáltatást nyújtó szakemberek közül kerül(nek) ki, akkor a Pályázati adatlap 6.12. pont kötelező indikátor elemnél közvetve elért Ukrajnából menekült gyermek számot kell megadni. Az elérni kívánt nem elsődleges célcsoportba tartozók számát pedig vállalt indikátorban kell megadni.

Pl.: Fejlesztő foglalkozások kizárólag ukrajnai menekült gyermekekkel foglalkozó pedagógusok számára – közvetlenül elért összes gyermekek száma 0 / ebből Ukrajnából menekült gyermek 0;  közvetve elért összes gyermekek száma 17 / ebből Ukrajnából menekült gyermek 17; foglalkozásokon részt vevő pedagógusok száma: 4 fő/foglalkozás; foglalkozások száma: 4 db

Pl.: Fejlesztő foglalkozások részben ukrajnai menekült gyermekekkel foglalkozó pedagógusok számára – közvetlenül elért összes gyermekek száma 0 / ebből Ukrajnából menekült gyermek 0;  közvetve elért összes gyermekek száma 50 / ebből Ukrajnából menekült gyermek 17; foglalkozásokon részt vevő pedagógusok száma: 4 fő/foglalkozás; foglalkozások száma: 4 db

6. Milyen módon kell igazolni a megpályázott tevékenységen/programon résztvevő Ukrajnából menekült gyermekek jogosultságát?

A pályázat megvalósítás során a pályázónak ellenőriznie kell az elsődleges célcsoportba tartozó végső kedvezményezettek jogosultságait (életkori jogosultság: 0-8 éves korú, beleértve a várandós kismamákat és az általános iskola első osztályába járókat életkori megkötés nélkül; menekült jogosultság: lásd részletesen lejjebb; lakóhely/igénybevétel helyszín jogosultság: Budapesten élő vagy  Budapesten működő szolgáltatásokat igénybe vevő), és az ellenőrzés megtörténtét igazoló dokumentumokat a helyszíni ellenőrzés (monitoring) során be kell mutatnia. Az igazoló dokumentum sablonját és a kitöltési segédletét a Támogatói okirat mellékletként tartalmazni fogja.

A végső kedvezményezett akkor tekinthető Ukrajnából menekült gyermekként jogosultnak, ha az alábbi feltételek közül valamelyiknek megfelel (lásd: Budapest Helps Támogatási Program):

  • 2022. február 24. után érkezett Magyarországra az ukrajnai háborús helyzet elől menekülve, és menedékes státusszal rendelkezik
  • 2022. február 24. után érkezett Magyarországra az ukrajnai háborús helyzet elől menekülve, és Ukrajnában állandó lakóhellyel rendelkező ukrán-magyar kettős állampolgár
  • 2022. február 24. után kiállított „családi együttélés” célú tartózkodási engedéllyel rendelkező ukrán állampolgár
  • 2022. február 24. után kiállított „befogadott státuszú” humanitárius tartózkodási engedéllyel rendelkező ukrán állampolgár

Felhívjuk a pályázók figyelmét arra, hogy a nem elsődleges célcsoportba tartozó végső kedvezményezettek jogosultságát is ellenőrizniük kell, és arról nyilatkozniuk kell, illetve az ellenőrzés igazoló dokumentumát helyszíni ellenőrzés esetén be kell tudniuk mutatni. Pl.: pedagógusok számára tartott képzésen pedagógusok kell, hogy részt vegyenek, azaz a résztvevők jogosultságát (tehát, hogy ő pedagógus) ellenőrizni és ellenőrzést dokumentálni kell.

7. Több pályázat benyújtása esetén, minden pályázathoz külön-külön elszámolást kell készíteni?

Igen. Amennyiben a pályázó több projekttel is pályázik, akkor a projektekhez tartozóan külön-külön költségvetést és pályázati adatlapot kell benyújtania. Az elszámolás projektenként, ezen benyújtott dokumentumok alapján készíthető el, és nem vonható össze.

8. Több pályázat benyújtása esetén, a kötelező mellékleteket minden pályázathoz külön-külön be kell adni?

Igen. Amennyiben a pályázó több projekttel is pályázik, akkor a projektekhez tartozó kötelező mellékleteket külön-külön mindegyik pályázatához be kell nyújtania.

9. Be kell-e nyújtani a pályázattal együtt a leendő külső partnerekkel kötött szerződéseket?

Nem. A pályázat benyújtásakor nem szükséges mellékelni a külső partnerekkel kötött pl. szolgáltatási szerződéseket, azonban a költségvetésben ajánlott a tervezett tevékenységek kapcsán a leendő partnerek nevét és ajánlatát feltüntetni.

10. Mi történik, ha az igényelt támogatás csak egy részét ítéli meg a Bíráló Bizottság?

A Pályázati felhívás 13.2. pontja szerint:
“Amennyiben a támogatási döntés alapján a pályázó a megpályázott összeghez képest alacsonyabb összegű támogatást nyer el, egy alkalommal módosíthatja a benyújtott szakmai programot és költségvetési tervet. Ebben az esetben a támogatói okirat kiadása előtt a módosított (visszatervezett) költségvetést, szakmai programot, valamint az ezeket rögzítő tartalommal módosított konzorciumi megállapodást a Bíráló Bizottság fogadja el.”

11. Több pályázat is benyújtható a maximum igényelhető támogatási összegre?

Igen, több projekt benyújtása esetén a pályázó igényelheti több projektjére is a maximum támogatási összeget (50 millió Ft).

12. Van lehetőség a hitelesítő nyilatkozatot papíralapon benyújtani?

Amennyiben valamelyik melléklet elektronikus benyújtása technikai okok miatt nem lehetséges a benyújtási határidőig, akkor hiánypótlásként utólag beadható. Technikai nehézség esetén az FSZKA munkatársai segítséget nyújtanak.

A Pályázati felhívás 11.2. pontja szerint:
“Pályázat csak a www.fszka.hu honlapon közzétett, letölthető Pályázati adatlapon nyújtható be. A Pályázati adatlapot és mellékleteit elektronikusan kell kitölteni.”

13. Függ-e az igényelhető támogatás minimum/maximum összeghatára attól, hogy milyen típusú tevékenységre (pl. táborok megvalósítása) nyújtják be a pályázatot?

A Pályázati felhívás és útmutató 5. pontjában meghatározottak alapján, 1 pályázat megvalósításához az igényelhető támogatás minimum összege 500 ezer Ft, maximum összege 50 millió Ft, függetlenül a tervezett tevékenység típusától.

14. Ha civil szervezet konzorciumban pályázik, lehet-e a civil szervezet a konzorcium vezetője?

A Pályázati felhívás 6.1. é 6.3. pontjai írják le a konzorciumra vonatkozó szabályokat. Sem ezekben a pontokban, sem máshol nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy kinek kell konzorciumvezetőnek lennie. Konzorcium esetén a konzorciumot alkotó szervezeteknek kell megállapodniuk arról, hogy melyik szervezet lesz a konzorcium vezetője.

15. Pályázat benyújtására önállóan nem jogosult szervezet milyen módon válhat jogosulttá pályázat benyújtására?

Az UMGYEB 2024 Pályázati felhívás és útmutató 6.1. pontjában meghatározottak alapján:
“Pályázatot nyújthatnak be:

A. a fővárosi kerületi önkormányzatok;

B. a fővárosi területi és települési nemzetiségi önkormányzatok;

C. a költségvetési szervek;

D. az olyan gazdasági társaságok, amelyekben részesedéssel kizárólag Budapest Főváros Önkormányzata vagy az a)-b) pontban meghatározott jogalanyok rendelkeznek;

E. a jogi személyiséggel rendelkező vallási közösségek és az egyházi jogi személyek;

F. az olyan civil szervezetek és gazdasági társaságok, amelyek Budapest Főváros Önkormányzatával vagy az a)-d) pontban meghatározott jogalanyokkal közfeladatellátási szerződéssel rendelkeznek, vagy velük együttműködve pályáznak;

G. a személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátás intézményei, köznevelési intézmények, területi védőnői ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatók, valamint ezek fenntartói/tulajdonosai, akkor is, ha nem tartoznak az a)-f) pontok hatálya alá.“

A jelen kiírás keretében több, a pályázaton indulni jogosult szervezet együttesen is benyújthat pályázatot konzorciumi megállapodás keretében.

Amennyiben több, a pályázaton indulni jogosult szervezet együttesen igényel támogatást a projekt megvalósításához, ennek feltételeit konzorciumi megállapodásban rögzítik.

Amennyiben a pályázó civil szervezettel vagy gazdasági társasággal együttműködő önkormányzat a projekt megvalósításához támogatást nem igényel, de a projekt megvalósításával egyetért, illetve ahhoz természetbeni vagy pénzbeli hozzájárulást nyújt, a felek együttműködési megállapodását kell a pályázathoz csatolni. Ebben az esetben az együttműködő önkormányzat nem minősül pályázónak.”

Pályázatot önállóan benyújtani nem jogosult szervezet tehát a Pályázati kiírás 6.1/F. pont alapján pályázatot nyújthat be:

  • ha Budapest Főváros önkormányzatával vagy az a)-d) pontban meghatározott jogalanyokkal közfeladat ellátási szerződéssel rendelkezik, vagy
  • Budapest Főváros Önkormányzatával vagyaz a)-d) pontban meghatározott jogalanyokkal konzorciumban, vagy
  • Budapest Főváros Önkormányzatával vagy az a)-d) pontban meghatározott jogalanyokkal együttműködési megállapodást kötve nyújt be pályázatot.

16. Milyen módon nyújthat be konzorciumban pályázatot két önálllóan pályázatot benyújtani nem jogosult szervezet?

A Pályázati felhívás 6.1/F pontja értelmében pályázatot nyújthatnak be: 
“az olyan civil szervezetek és gazdasági társaságok, amelyek Budapest Főváros Önkormányzatával vagy az a)-d) pontban meghatározott jogalanyokkal közfeladatellátási szerződéssel rendelkeznek, vagy velük együttműködve pályáznak”

Ez alapján, amennyiben két önállóan pályázatot benyújtani nem jogosult szervezet konzorciumban kíván pályázni, akkor mindkét szervezetnek együttműködési megállapodást kell kötnie a Pályázati felhívás 6.1.F pontjában meghatározott jogalanyok valamelyikével, vagy a pályázatot benyújtó szervezetnek olyan együttműködési megállapodást kell kötnie, amelyben konzorciumi partnerként feltünteti a pályázatban résztvevő másik szervezetet.

17. Foglalkoztatható olyan személy a megpályázott projektben, akinek a pályázatban együttműködő Önkormányzatnál van állása?

A személyi költségek elszámolására vonatkozóan nincs ilyen jellegű megkötés. Azonban a megbízási szerződést ajánlott olyan feladatkörre kötni, ami nem egyezik a megbízott személy Önkormányzatnál betöltött munkakörével.